Policy for bærekraftig forretningspraksis
Vi har vært medlem av Etisk handel Norge siden 2004, og har som mål å stadig styrke innsatsen for å
forbedre arbeids- og miljøforhold hos våre leverandører. Vi ønsker å drive forretning på en økonomisk,
sosialt og miljømessig ansvarlig måte
Medlemskapet forplikter oss til å jobbe aktivt for forbedringer i vår leverandørkjede, basert på EHNs
etiske retningslinjer for innkjøp. I våre leverandøravtaler inngår ”Codes of Coduct” (retningslinjer for
etisk handel), som alle leverandører må signere ved kontraktinngåelse. Vi overvåker
implementeringen av retningslinjene ved bruk av EHNs evalueringssystem, fabrikkbesøk og
inspeksjoner. etiskhandel.no
University AS jobber for å ha en bærekraftig forretningspraksis som respekterer mennesker, samfunn
og miljø. Dette policy-dokumentet, inkludert prinsipper for bærekraftig forretningspraksis, danner
grunnlaget for vårt bærekraftsarbeid.
University AS anser bærekraftig forretningspraksis som en forutsetning for bærekraftig utvikling, som
innebærer at dagens generasjoner får dekket sine behov uten å ødelegge framtidige generasjoners
mulighet til å få dekket sine.
Som medlem av Etisk handel Norge forplikter University AS seg til å jobbe aktivt med
aktsomhetsvurderinger for bærekraftig forretningspraksis. Aktsomhetsvurderinger er en risikobasert
tilnærming til å respektere og ivareta mennesker, samfunn og miljø i vår egen virksomhet og i hele
leverandørkjeden. Vi forventer at våre leverandører og samarbeidspartnere følger samme tilnærming.
Krav til egen virksomhet
University AS erkjenner at vår forretningspraksis kan ha potensiell negativ påvirkning på mennesker,
samfunn og miljø. Samtidig ser vi vårt potensiale til å bidra til positiv utvikling i leverandørkjeden. Med
bakgrunn i dette har vi utarbeidet følgende prinsipper og krav til vår egen virksomhet:
Aktsomhetsvurderinger
University AS skal gjennomføre aktsomhetsvurderinger for bærekraftig forretningspraksis. Det vil si:
gjøre egne risikokartlegginger av negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø, og stanse,
forebygge og redusere slik påvirkning. Tiltakene overvåkes og vurderes effekten av, og kommuniseres
til de berørte. Der våre aktiviteter forårsaker eller medvirker til negativ påvirkning på mennesker,
samfunn eller miljø skal vi stanse denne aktiviteten, og vi vil søke å gjenopprette skaden. Der
leverandøren er ansvarlig for den negative påvirkningen/skaden er leverandøren også ansvarlig for
gjenoppretting.
Ansvarlig innkjøpspraksis
University AS anser ansvarlig innkjøpspraksis som et av våre viktigste virkemidler i arbeidet for
bærekraftig forretningspraksis. Vi skal tilpasse vår egen innkjøpspraksis slik at vi styrker, og ikke
undergraver, leverandørers mulighet til å levere på kravene vi stiller for å sikre gode forhold for
mennesker, samfunn og miljø. Vi skal tilstrebe langvarige leverandørforhold med leverandører som
viser særlig vilje- og evne til å jobbe med positiv utvikling i leverandørkjeden.
Fri fagorganisering og arbeiderepresentasjon
Vi støtter opp om retten til fri fagorganisering og andre former for demokratisk valgt
arbeiderrepresentasjon.
Leverandørutvikling og partnerskap
I dialog med leverandører vil vi ved behov vurdere å bidra med relevant kompetanseheving eller
ressurser som setter våre leverandører i stand til å etterleve våre krav til forhold i leverandørkjeden.
På denne måten legger vi grunnlaget for godt samarbeid med leverandører som viser særlig vilje og
evne til å jobbe med positiv utvikling for mennesker, samfunn og miljø i leverandørkjeden.
Antikorrupsjon
University AS, inkludert alle ansatte, skal aldri tilby eller motta ulovlige eller urettmessige pengegaver
eller andre godtgjørelser for å oppnå forretningsmessige eller private fordeler for egen del eller
fordeler for kunder, agenter eller leverandører
Land under handelsboikott
University AS, inkludert våre leverandører og samarbeidspartnere, skal unngå handelspartnere som
har aktiviteter i land som er pålagt handelsboikott av FN og/eller norske myndigheter.
Krav til forhold i leverandørkjeden
Vi forventer at våre leverandører og samarbeidspartnere arbeider målrettet og systematisk for
etterlevelse av våre retningslinjer for leverandører, derunder prinsipper for bærekraftig
forretningspraksis, som dekker grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter,
antikorrupsjon, dyrevelferd og miljø. Våre leverandører skal:
• Følge retningslinjer for leverandører , herunder prinsipper for bærekraftig forretningspraksis.
• Arbeide aktivt med aktsomhetsvurderinger, det vil si: gjøre egne risikokartlegginger for negativ
påvirkning på mennesker, samfunn og miljø, og stanse, forebygge og redusere slik påvirkning.
Tiltakene må overvåkes og vurderes effekten av, og kommuniseres til de berørte. Der
leverandøren er ansvarlig for den negative påvirkningen/skaden er leverandøren også ansvarlig
for gjenoppretting.
• Vise vilje og evne til kontinuerlig forbedring for mennesker, samfunn og miljø gjennom
samarbeid.
• På oppfordring fra oss kunne dokumentere hvordan de selv, og eventuelt underleverandører,
arbeider for å etterleve retningslinjene.
Dersom leverandøren, etter gjentatte henvendelser, ikke viser vilje eller evne til å etterleve
retningslinjer for leverandører, kan heving av kontrakt forekomme.
Prinsipper for bærekraftig forretningspraksis (Code of Conduct)
Disse prinsippene for bærekraftig forretningspraksis er basert på FN- og ILO-konvensjoner og angir
minimums- og ikke maksimumsstandarder. Lovgivningen på produksjonsstedet skal respekteres. Der
hvor nasjonale lover og reguleringer dekker samme tema som disse retningslinjene, skal den høyeste
standarden gjelde.
1. Tvangsarbeid/slavearbeid (ILO konvensjon nr. 29 og 105)
1.1. Det skal ikke forekomme noen form for tvangsarbeid, slavearbeid eller ufrivillig arbeid.
1.2. Arbeidere skal ikke måtte levere depositum eller identitetspapirer til arbeidsgiver og skal
fritt kunne avslutte arbeidsforholdet med rimelig oppsigelsestid.
2. Fagorganisering og kollektive forhandlinger (ILO konvensjon nr. 87, 98, 135 og 154)
2.1. Arbeidere skal uten unntak ha rett til å slutte seg til eller etablere fagforeninger etter eget
ønske, og til å forhandle kollektivt. Arbeidsgiver skal ikke blande seg inn i, hindre eller
motarbeide fagorganisering eller kollektive forhandlinger.
2.2. Fagforeningsrepresentanter skal ikke diskrimineres eller hindres i å utføre sitt
fagforeningsarbeid.
2.3. Dersom retten til fri organisering og/eller kollektive forhandlinger er begrenset ved lov,
skal arbeidsgiveren legge til rette for, og ikke hindre alternative mekanismer for fri og
uavhengig organisering og forhandling.
3. Barnearbeid (FNs konvensjon om barnets rettigheter, ILO konvensjon nr. 138, 182 og 79, ILO
anbefaling nr. 146)
3.1. Minstealder for arbeidere skal ikke være mindre enn 15 år og i tråd med nasjonal
minstealder for ansettelse, eller; minstealder for obligatorisk skolegang, med høyeste alder
som gjeldende. Dersom lokal minstealder er satt til 14 år i tråd med unntaket i ILO konvensjon
138, kan dette aksepteres.
3.2. Nyrekruttering av barnearbeidere i strid med ovennevnte minstealder skal ikke finne sted.
3.3. Barn under 18 år skal ikke utføre arbeid som er til skade for deres helse, sikkerhet eller
moral, inkludert nattarbeid.
3.4. Det skal etableres handlingsplaner for snarlig utfasing av barnearbeid som er i strid med
ILO-konvensjonene 138 og 182. Handlingsplanene skal dokumenteres og kommuniseres til
relevant personale og andre interessenter. Det skal legges til rette for støtteordninger hvor
barn gis mulighet til utdanning inntil barnet ikke lenger er i skolepliktig alder.
4. Diskriminering (ILO konvensjon nr. 100 og 111 og FNs Kvinnediskrimineringskonvensjon)
4.1. Det skal ikke forekomme diskriminering når det gjelder ansettelse, avlønning, opplæring,
forfremmelse, oppsigelse eller pensjonering basert på etnisk tilhørighet, kaste, religion, alder,
uførhet, kjønn, sivil status, seksuell legning, fagforeningsarbeid eller politisk tilhørighet.
4.2. Det skal etableres vern mot seksuelt påtrengende, truende, fornærmende eller
utnyttende adferd, og mot diskriminering eller oppsigelse på usaklig grunnlag, f. eks ekteskap,
graviditet, foreldrestand eller status som HIV-smittet.
5. Brutal behandling (Menneskerettighetserklæringen/UDHR)
5.1. Enhver handling av tortur eller annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende
behandling eller straff er en krenkelse av menneskets verdighet og skal fordømmes som et
brudd på formålene i De forente nasjoners pakt og som en krenkelse av de
menneskerettighetene og grunnleggende frihetene som er nedfelt i Verdenserklæringen om
menneskerettigheter.
Ingen stat skal tillate eller tolerere tortur eller annen grusom, umenneskelig eller
nedverdigende behandling eller straff, og de skal iverksette effektive tiltak for å forhindre slike
praksiser.
6. Helse, miljø og sikkerhet (ILO konvensjon nr. 155 og anbefaling nr. 164)
6.1. Det skal arbeides for å sikre arbeidere et sikkert og sunt arbeidsmiljø. Farlige kjemikalier
og andre stoffer skal håndteres forsvarlig. Nødvendige tiltak skal iverksettes for å forhindre og
minimere ulykker og helseskader som resultat av, eller relatert til, forhold på arbeidsplassen.
6.2. Arbeidere skal ha jevnlig og dokumentert opplæring i helse og sikkerhet. Helse- og
sikkerhetsopplæring skal gjentas for nyansatte og omplasserte arbeidere.
6.3. Arbeidere skal ha tilgang til rene sanitærfasiliteter og rent drikkevann. Hvis relevant, skal
arbeidsgiver også besørge tilgang til fasiliteter for trygg oppbevaring av mat.
6.4. Hvis arbeidsgiver tilbyr losji, skal dette være rent, sikkert, tilstrekkelig ventilert og med
tilgang til rene sanitærfasiliteter og rent drikkevann.
7. Lønn (ILO konvensjon nr. 131)
7.1. Lønn til arbeidere for en normal arbeidsuke skal minst være i tråd med nasjonale
minstelønnsbestemmelser eller bransjestandard, den høyeste gjelder. Lønn skal alltid være
tilstrekkelig til å dekke grunnleggende behov, inkludert noe sparing.
7.2. Lønnsforhold og utbetaling av lønn skal være skriftlig avtalefestet før arbeidet
påbegynnes. Avtalen skal være forståelig for arbeideren.
7.3. Fratrekk i lønn som disiplinærreaksjon tillates ikke.
8. Arbeidstid (ILO konvensjon nr. 1 og 14)
8.1. Arbeidstiden skal være i tråd med nasjonale lover eller bransjestandard, og ikke overstige
arbeidstid i samsvar med gjeldende internasjonale konvensjoner. Normal arbeidstid per uke
skal vanligvis ikke overstige 48 timer.
8.2. Arbeidere skal ha minst én fridag per 7 dager.
8.3. Overtid skal være begrenset og frivillig. Anbefalt maksimum overtid er 12 timer per uke,
dvs. samlet arbeidstid på 60 timer per uke. Unntak fra dette kan aksepteres dersom det er
regulert av en kollektiv avtale eller nasjonal lov.
8.4. Arbeidere skal alltid ha overtidstillegg ved arbeidstidstid over normal arbeidstid (se punkt
8.1 over), minimum i tråd med gjeldende lover.
9. Regulære ansettelser
9.1. Forpliktelser overfor arbeidere, i tråd med internasjonale konvensjoner, nasjonale lover
og regler om regulære ansettelser skal ikke omgås gjennom bruk av korttidsengasjementer
(som bruk av kontraktsarbeidere, løsarbeidere og dagarbeidere), underkontraktører eller
andre arbeidsrelasjoner.
9.2. Alle arbeidere har krav på arbeidskontrakt på et språk de forstår.
9.3. Lærlingeprogram skal være klart definert med hensyn til varighet og innhold.
9.4 Det skal iverksettes tiltak for å sikre at deltidsarbeidere får samme beskyttelse som
tilsvarende heltidsansatte når det gjelder rettigheter som organisasjonsfrihet, retten til
kollektive forhandlinger, retten til å opptre som arbeidstakerrepresentanter, vern om helse,
miljø og sikkerhet, samt vern mot diskriminering i arbeidslivet og ansettelsesforhold. Se kilden
for ytterligere tiltak for å beskytte deltidsarbeidere.
10. Marginaliserte befolkningsgrupper
10.1. Med deltakelse fra de berørte folkegruppene, skal myndighetene ha ansvar for å utvikle
en koordinert og systematisk innsats for å beskytte rettighetene deres og sikre respekt for
deres integritet. Dette innebærer å sørge for at medlemmene av disse folkegruppene nyter
godt av de samme rettighetene og mulighetene som nasjonale lover og forskrifter gir til øvrige
deler av befolkningen, fremme full realisering av deres sosiale, økonomiske og kulturelle
rettigheter, samt bistå dem i å redusere eventuelle sosioøkonomiske forskjeller mellom urfolk
og andre medlemmer av det nasjonale fellesskapet.
11. Miljø
11.1. Negativ miljøpåvirkning skal reduseres i hele verdikjeden. I tråd med føre var-prinsippet
skal det gjennomføres tiltak for kontinuerlig å minimere utslipp av klimagasser og lokal
forurensing, bruk av skadelige kjemikalier, sprøytemidler og for å sikre bærekraftig
ressursuttak og forvaltning av vann, hav, skog og land, og bevaring av biologisk mangfold.
11.2. Nasjonal og internasjonal miljølovgivning og -reguleringer skal overholdes og relevante
utslippstillatelser skal innhentes.
12. Korrupsjon
12.1. Alle former for bestikkelser er uakseptabelt, så som bruken av alternative kanaler for å
sikre illegitime private eller arbeidsrelaterte fordeler til kunder, agenter, kontraktører,
leverandører eller deres tilsatte samt offentlige tjenestemenn/-kvinner.
13. Dyrevelferd
13.1. Dyrevelferd skal respekteres. Tiltak bør iverksettes for å minimere negativ påvirkning på
produksjonsdyrs og arbeidsdyrs velferd.
13.2. Nasjonal og internasjonal dyrevelferdslovgivning og -reguleringer skal overholdes.
Guidelines for Suppliers – University AS
University AS strives towards responsible business conduct that respects people, society and the
environment. These guidelines for suppliers have been developed as a complement to our Policy for
Responsible Business Conduct. To achieve responsible business conduct we wish to work in close
partnership with our suppliers and business partners. University AS considers collaboration to be a
prerequisite for responsible business conduct, and key to the achievement of the UN Sustainable
Development Goals.
Requirements – own business
Our policy for responsible business conduct forms the basis for our sustainability work, including in our
supply chain. We seek to improve our policy and practice where relevant.
Our suppliers and partners can expect from University AS that our purchasing practices strengthen,
and do not undermine, their opportunity to deliver on our requirements related to people, society and
the environment. We always seek collaboration in order to achieve responsible business conduct.
However, we will end business relationships or other forms of collaboration if our supplier or partner
does not meet our expectations for responsible business conduct.
We are committed to responsible and ethical business practices throughout our value chain. If anyone
has information about irregularities, unacceptable working conditions, or other concerning issues
related to our production, we encourage you to contact us confidentially via our whistleblowing
email: post@russ.no
All reports will be taken seriously and followed up in accordance with our ethical guidelines.
Requirements – conditions in the supply chain
University AS expect our suppliers and partners to work focused and systematically to comply with our
Guidelines for Suppliers, hereunder our Code of Conduct, that covers fundamental requirements on
human rights, labour rights, anti-corruption, animal welfare and the environment. Our suppliers shall:
• Follow our guidelines for suppliers, hereunder the code of conduct.
• Conduct due diligence for responsible business conduct. This involves; conducting risk
assessments to identify potential negative impact on people, society and the environment and
to stop, prevent and reduce such impact. The measures put in place must be monitored and
their effect evaluated. The measures taken must be communicated to those affected by your
actions. If the supplier is responsible for the negative impact/damage, they are responsible for
providing remedy.
• Show willingness and ability to continuous improvement for people, society and the
environment through collaboration.
• At the request of University AS, the supplier must be able to document how they – and any
potential subcontractors – work to comply with the guidelines. This may be done through
follow-up meetings and/or assessments of working conditions at the production site. If
University AS wishes to assess subcontractors in relation to compliance with the guidelines, the
supplier is obliged to allow such an assessment and to provide names and contact information
of the relevant parties.
• If the supplier, after several requests by University AS, does not show the willingness or ability
to comply with the guidelines for suppliers, the contract may be cancelled.
• Have a system in place to manage complaints related to human rights, labour rights, the
environment and corruption.
• Avoid trading with partners that have activities in countries where a trade boycott is imposed
by the UN and/or Norwegian Government authorities.
Expected follow-up and guidance by University AS
At the request of University AS the supplier must be able to document how they, and any potential
subcontractors, work to comply with the Guidelines for Suppliers. This may be done through follow-up
meetings and/or mapping of conditions in the supply chain. Should University AS request an
assessment of subcontractors’ compliance with the Guidelines, the supplier is required to provide the
name and contact details of subcontractors.
Principles for sustainable business conduct (Code of Conduct)
These principles for responsible business conduct are based on UN and ILO conventions and provide
minimum, not maximum standards. The relevant legal framework at the place of production shall be
respected. Where national laws and regulations address the same subjects as these guidelines, the
most stringent shall apply.
1. Forced and compulsory labour (ILO Conventions Nos. 29 and 105)
1.1. There shall be no forced, bonded or involuntary prison labour.
1.2. Workers shall not be required to lodge deposits or identity papers with their employer and shall
be free to leave their employer after reasonable notice.
2. Freedom of Association and the Right to Collective Bargaining (ILO Conventions Nos. 87, 98, 135
and 154)
2.1. Workers, without distinction, shall have the right to join or form trade unions of their own
choosing and to bargain collectively. The employer shall not interfere with, obstruct, the formation of
unions or collective bargaining.
2.2 Workers’ representatives shall not be discriminated and shall have access to carry out their
representative functions in the workplace.
2.3 Where the right to freedom of association and/or collective bargaining is restricted under law, the
employer shall facilitate, and not hinder, the development of alternative forms of independent and
free workers representation and negotiations.
3. Child Labour (UN Convention on the Rights of the Child, ILO Conventions Nos. 138, 182 and 79, and
ILO Recommendation No. 146)
3.1. The minimum age for workers shall not be less than 15 and comply with the national minimum
age for employment, or; the age of completion of compulsory education, whichever of these is higher.
If local minimum is set at 14 years in accordance with developing country exceptions under ILO
Convention 138, this lower age may apply.
3.3. There shall be no recruitment of child labour defined as any work performed by a child younger
than the age(s) specified above.
3.4. No person under the age of 18 shall be engaged in labour that is hazardous to their health, safety
or morals, including night work.
3.5. Policies and procedures for remediation of child labour prohibited by ILO conventions no. 138 and
182, shall be established, documented, and communicated to personnel and other interested parties.
Adequate support shall be provided to enable such children to attend and complete compulsory
education.
4. Discrimination (ILO Conventions Nos. 100 and 111 and the UN Convention on Discrimination
Against Women)
4.1. There shall be no discrimination at the workplace in hiring, compensation, access to training,
promotion, termination or retirement based on ethnic background, caste, religion, age, disability,
gender, marital status, sexual orientation, union membership or political affiliation.
4.2. Measures shall be established to protect workers from sexually intrusive, threatening, insulting or
exploitative behaviour, and from discrimination or termination of employment on unjustifiable
grounds, e.g. marriage, pregnancy, parenthood or HIV status.
5. Harsh or Inhumane Treatment (UN Covenant on Civil and Political Rights, Art. 7)
5.1. Any act of torture or other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment is an offence to
human dignity and shall be condemned as a denial of the purposes of the Charter of the United
Nations and as a violation of the human rights and fundamental freedoms proclaimed in the Universal
Declaration of Human Rights. No State shall permit or tolerate torture or other cruel, inhuman or
degrading treatment or punishment and they shall take effective measures to prevent such practices
6. Health and Safety (ILO Convention No. 155 and ILO Recommendation No. 164)
6.1. The working environment shall be safe and hygienic, bearing in mind the prevailing knowledge of
the industry and of any specific hazards. Hazardous chemicals and other substances shall be carefully
managed. Adequate steps shall be taken to prevent accidents and injury to health arising out of,
associated with, or occurring in, the course of work, by minimising, so far as is reasonably practicable,
the causes of hazards inherent in the working environment.
6.2. Workers shall receive regular and documented health and safety training, and such training shall
be repeated for new or reassigned workers.
6.3. Access to clean toilet facilities and to potable water, and, if appropriate, sanitary facilities for food
storage shall be provided.
6.4. Accommodation, where provided, shall be clean, safe and adequately ventilated, and shall have
access to clean toilet facilities and potable water.
7. Wages (ILO Convention No. 131)
7.1. Wages and benefits paid for a standard working week shall as minimum meet national legal
standards or industry benchmark standards, whichever is higher. Wages should always be enough to
meet basic needs, including some discretionary income.
7.2. All workers shall be provided with a written and comprehensible contract outlining their wage
conditions and method of payments before entering employment.
7.3. Deductions from wages as a disciplinary measure shall not be permitted.
8. Working Hours (ILO Convention No. 1 and 14)
8.1. Working hours shall comply with national laws and benchmark industry standards, and not more
than prevailing international standards. Weekly working hours should not on a regular basis be more
than 48 hours.
8.2. Workers shall be provided with at least one day off for every 7 day period
8.3. Overtime shall be limited and voluntary. Recommended maximum overtime is 12 hours per week,
i.e. that the total working week including overtime shall not exceed 60 hours. Exceptions to this are
accepted when regulated by a collective bargaining agreement.
8.4. Workers shall always receive overtime pay for all hours worked over and above the normal
working hours (see 8.1 above), minimum in accordance with relevant legislation.
9. Regular Employment (ILO Convention No. 95, 158, 175, 177 and 181)
9.1. Obligations to employees under international conventions, national law and regulations
concerning regular employment shall not be avoided through the use of short term contracting (such
as contract labour, casual labour or day labour), sub-contractors or other labour relationships.
9.2. All workers are entitled to a contract of employment in a language they understand.
9.3. The duration and content of apprenticeship programmes shall be clearly defined.
9.4. Measures shall be taken to ensure that part-time workers receive the same protection as that
accorded to comparable full-time workers in respect of aspects such as the right to organize, to
bargain collectively, to act as workers’ representatives, occupational safety and health, and
discrimination in employment and occupation.
10. Marginalized Populations (UN Covenant on Civil and Political Rights, art. 1 and 2)
10.1. With participation of the people concerned, governments shall have the responsibility for
developing coordinated and systematic action to protect the rights of these people and to guarantee
respect for their integrity. This includes ensuring that members of these peoples benefit on an equal
footing from the rights and opportunities which national laws and regulations grant to other members
of the population, promoting full realization of social, economic, and cultural rights of these people,
and assisting them to eliminate socio-economic gaps that may exist between indigenous and other
members of the national community.
11. Environment
11.1. Negative impact on the environment shall be reduced throughout the value chain. In line with
the precautionary principle, measures shall be taken to continuously minimize greenhouse gas
emissions and local pollution, the use of harmful chemicals, pesticides, and to ensure sustainable
resource extraction and management of water, oceans, forest and land, and the conservation of
biodiversity.
11.2. National and international environmental legislation and regulations shall be respected and
relevant discharge permits obtained.
12. Corruption
12.1. Corruption in any form is not accepted, including bribery, extortion, kickbacks and improper
private or professional benefits to customers, agents, contractors, suppliers or employees of any such
party or government officials.
13. Animal welfare
13.1 Animal welfare shall be respected. Measures should be taken to minimize any negative impact on
the welfare of livestock and working animals.
13.2 National and international animal welfare legislation and regulations shall be respected.
《供应商指南》—— SKOLMAR 32 AS
经过 Skolmar 32 AS 董事会批准。上次修改日期 01.12.2022。
Skolmar 32 AS致力于践行对人类、社会和环境负责任的商业行为。本《供应商指南》的制定将
作为我们的《负责任商业行为政策》的补充。为了践行负责任商业行为,我们希望与我们的供
应商和业务合作伙伴开展密切合作。Skolmar 32 AS 认为合作是践行负责任商业行为的前提和实
现联合国可持续发展目标的关键。
要求——我们的业务——Skolmar 32 AS
我们的《负责任商业行为政策》是我们顺利开展可持续发展工作(包括我们的供应链)的基础
。我们会根据需要不断完善我们的政策和实践。您可以在此处查看关于我们可持续发展工作的
更多信息。
我们的供应商和合作伙伴期待Skolmar 32 A强采购实践,而非减少他们践行与人、社会和环境
相关要求的机会。Skolmar 32 AS总是寻求开展负责任商业行为的合作。然而,如果我们的供应
商或合作伙伴不能满足我们对其践行负责任商业行为的期待,我们将终止与他们的业务合作关
系或其他形式的合作。
要求——供应链情况
我们希望我们的供应商和合作伙伴能够专注且系统地遵循我们的《供应商指南》(即我们的《
行为准则》),该指南涵盖了关于人权、劳工权利、反腐败、动物福利和环境方面的基本要求
。我们的供应商应:
• 遵循我们的《供应商指南》,即本《行为准则》。
• 就负责任商业行为开展尽职调查。这包括:开展风险评估以确定对人类、社会和环境
是否造成潜在负面影响,以及阻止、预防和减少此类影响。必须监测这些措施落实到
位以及评估其实施效果。必须将采取的措施传达给受您行为影响的当事方。如果供应
商承担负面影响/损失的责任,则他们也应提供补救措施。1
• 愿意和能够通过合作为人类、社会和环境做出持续改善。
• 应 Skolmar 32 AS的要求,能够以文件形式记录他们与潜在分包商如何遵循本指南。
• 如果Skolmar 32 AS多次要求后,供应商依然不愿意或不能遵循《供应商指南》,则合同
可能被撤销。
• 建立适当制度,处理与人权、劳工权利、环境和腐败相关的投诉。
1OECD,《负责任商业行为尽职调查指南》,2018 年。
• 避免与在受到联合国和/或挪威政府当局实施贸易制裁的国家开展活动的合作伙伴进行
交易。
Skolmar 32 AS的预期跟进和指南
应Skolmar 32 AS的要求,供应商必须能够以文件形式记录他们和任何潜在分包商如何遵循本《
供应商指南》。这可以通过跟进会议和/或绘制供应链情况来进行。如果Skolmar 32 AS要求对分
包商遵循指南的情况进行评估,供应商需要提供分包商的名称和联系方式。
负责任商业行为原则(《行为准则》)
《负责任商业行为原则》基于联合国和国际劳工组织 (ILO) 公约的最低标准(非最高标准)进
行制定。应尊重生产地的相关法律法规。若国家法律法规中涵盖了与本指南中相同的主题,应
以最严格的条文为准。
1.强迫和强制劳动(ILO 第 29 号和 105 号公约)
1.1.不得雇佣被强迫、受束缚或非自愿的狱中劳工。
1.2.雇员不应被要求向雇主交纳押金或身份文件,并可在合理通知后自由离开雇主。
2.结社自由和集体谈判权(ILO 第 87 号、第 98号、第 135 号和第 154 号公约)
2.1.所有雇员均有权按照自己的选择参加或组织工会,以及进行集体谈判。雇员不得干预、阻
止工会的成立或拒绝与工会进行集体谈判。
2.2 工人代表不得受到歧视,并可以在工作场所行使其代表职能。
2.3 在自由结社和集体谈判的权力受法律限制的地方,雇主要促进而不是防碍建立独立自由的
结社和集体谈判的类似形式。
3.童工(联合国《儿童权利公约》、ILO 第 138 号、第 182 号和第 79 号公约以及 ILO 第 146 号
建议)
3.1.劳动者的最低年龄不得低于 15 岁,应遵从国家最低就业年龄,或者,完成义务教育的年龄
,以较高年龄为准。如果根据 ILO 第 138 号公约的发展中国家例外规定,当地最低劳工年龄定
为 14 岁,则可适用此较低年龄。
3.3.不得招募低于上述规定年龄的儿童劳工从事任何形式的工作。
3.4.未满 18 岁的劳动者不得从事危害其健康、安全或道德的工作,包括夜间工作。
3.5.应就违反 ILO 第 138 号和第 182 号公约的童工雇佣情况制定补救政策和计划。政策和计划必
须形成文件并传达给相关工作人员和其他利益相关者。应提供充分的支持,使此类儿童有机会
接受教育以及完成义务教育。
4.歧视(ILO 第 100 号和第 111 号公约,联合国《消除对妇女一切形式歧视公约》)
4.1.不得在工作场基于种族背景、社会阶层、宗教信仰、年龄、残疾、性别、婚姻状况、性取
向、所属工会和所属政党在聘用、薪酬、培训、晋升、解职或退休方面对任何人进行歧视。
4.2.应制定措施保护劳动者免受到性侵犯、威胁、侮辱或剥削、歧视或不正当地因婚姻、怀孕
、父母身份或艾滋状况终止雇佣关系。
5.苛刻或不人道待遇(联合国《公民权利和政治权利国际公约》第 7 条)
5.1.禁止虐待或体罚,或以人身虐待相威胁、性骚扰或其它骚扰以及恶语或其它形式的恐吓。
6.健康和安全(ILO 第 155 号公约和 ILO 第 164 号建议)
6.1.雇主须提供安全卫生的工作环境,并熟知关于其自身行业和任何特殊危险的主要安全知识
。必须妥善管理危险化学品和其他物质。雇主须采取足够的措施防止因工作引起的与工作有关
的或在工作中发生的各种事故及健康危害事件的发生,尽可能合理可行地减少工作环境中固有
的各种危险因素。
6.2.雇员应定期接受健康和安全培训,培训应记录存档。此类培训还应对新雇员或岗位有调动
的雇员重复进行。
6.3.要为雇员提供清洁的厕所设施和饮用水,在可能的情况下,还要提供存放食品的卫生设备
。
6.4.提供的住宿设施必须清洁、卫生和有足够的通风,配有清洁的厕所设施和饮用水。
7.工资(ILO 第 131 号公约)
7.1.每个标准工作周所付的工资和福利至少要达到国家法定的最低标准或行业规定的标准,以
最高要求为准。工资应足够满足基本需求,包括可随意支配的收入。
7.2.所有工人在入职前应有详细的书面合同,清楚说明有关工资条件及支付方式。
7.3.不允许扣除薪水作为惩罚措施。
8.工作时间(ILO 第 1 号和第 14 号公约)
8.1.工时必须符合国家法律规定及业内参考标准,且不得超过国际现行的工时标准。建议雇员
每周的工作时间不超过 48 小时(每天 8 小时)。
8.2.工人必须每 7 天至少休息一天。
8.3.应限制加班时数且加班为自愿的。每周加班不得超过 12 小时,即每周 60 小时的总工作时
间。如果集体谈判协议中有具体规定,则可以接受此例外情况。
8.4.工人的加班工作须得到加班费补偿(见上文第 8.1 节),最低应按相关法定标准进行支付。
9.正规就业(ILO 第 95 号、第 158 号、第 175 号和第 181 号公约)
9.1.不应以使用短期合同关系(如合同工、临时工或日工)、分包商或其它劳工关系来回避国
际公约、国家法律法规中关于正规就业应负担的责任。
9.2.所有员工都有权以他们理解的语言签订合同。
9.3.学徒计划必须明确界定期限和内容。
10.边缘化人口(联合国《公民权利和政治权利国际公约》第 1 条和第 2 条)
10.1.产品原材料的生产和使用不能对边缘化人群的资源和收入造成破坏和/或损坏,如大量征
用他们赖以生存的土地、水资源或其它自然资源。
11.环境
11.1.在整个价值链中减少对环境的负面影响。根据预防原则,应采取措施不断减少温室气体的
排放和当地污染、有害化学品和农药的使用,并确保以可持续方式利用资源和管理水资源、海
洋、森林和土地,以及保护生物多样性。
11.2.必须遵守国家和国际环境法律法规,并且必须获得相关的排放许可证。
12.腐败
12.1.所有形式的腐败均是不可接受的,包括向客户、代理商、承包商、供应商或任何此类当事
方或政府官员的雇员提供贿赂、勒索、回扣和不正当的私人或专业利益。
13.动物福利
13.1 应尊重动物的权利。应采取措施尽可能减少对牲畜和役用动物福利的任何负面影响。
13.2 应遵守国家和国际动物福利法律法规。